Hyppää sisältöön

Uni

Unella on monia terveysvaikutuksia. Vähäinen uni tai huono nukkuminen voivat lisätä tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Kaikilla on toisinaan ohimenevää unettomuutta, ja se on aivan tavallista. Yölliset havahtumiset ja heräämiset kuuluvat normaaliin nukkumiseen.  Pitkään jatkuva univaje kuitenkin lisää riskiä sairastua muun muassa tyypin 2 diabetekseen.

Liian vähäinen uni heikentää sokeriaineenvaihduntaa, hankaloittaa painonhallintaa ja nostaa verenpainetta. Väsyneenä myös terveellisten elintapojen ylläpitäminen voi olla vaikeampaa. Löydät lisätietoa uniasioista klikkaamalla kuvassa olevia oransseja infomerkkejä.

Testaa tietosi palautumisesta ja unesta

Testaa Muistipuiston visan avulla, mitä tiedät palautumisesta ja unesta.


Unenpuutteen vaikutuksia 

Unenpuutteella ja huonolla nukkumisella on useita negatiivisia terveysvaikutuksia. Unenpuutteen vaikutuksesta muun muassa

  • nälkähormonien pitoisuus nousee ja kylläisyyshormonien laskee eli ruokahalu lisääntyy 
  • mieliteot lisääntyvät, ja vähitellen paino voi nousta 
  • mieliala laskee
  • tarkkaavuus heikkenee 
  • sokeriaineenvaihdunta heikkenee vähentyneen syvän unen seurauksena (insuliiniresistenssi kasvaa) 
  • verenpaine nousee  
  • vastustuskyky heikkenee.

Ongelma unettomuus?

Yölliset havahtumiset ja heräämiset sekä toisinaan ilmenevä ja ohimenevä unettomuuskin ovat tavallisia. Jos kuitenkin tuntuu, että unettomuus häiritsee arkeasi, voit löytää apua alla olevista materiaaleista.

Nukutaan-podcast

Unettomuus on aiheena Uniliiton Nukutaan-podcastissa (kesto 33:11).


Unettomuuden omahoito

Unettomuuteen saatat löytää apua myös Mielenterveystalon Unettomuuden omahoito-ohjelmasta.


10 unenhuoltovinkkiä

Tyypin 2 diabetesta sairastavan hyvinvointipolulle on koottu 10 unenhuoltovinkkiä. Poimi vinkeistä sopivimmat omaan arkeesi!


Uniapnea

Uniapnea on hyvin yleinen sairaus. Sen tyypillisiä oireita ovat voimakas päiväväsymys ja kuorsaaminen. Uniapnea on tärkeä diagnosoida ja hoitaa, koska hoitamattomana se lisää mm. riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. Uniapnean hoidossa elintavoilla ja painonhallinnalla on keskeinen merkitys.

Kuorsausta ja päiväväsymystä?

Kuuntele Uniliiton Nukutaan-podcast, jonka aiheena Uniapnea (kesto 21:32).


Lähteinä käytetty: Uniliitto, Hengitysliitto