Hyppää sisältöön

Uni

Unella on monia terveysvaikutuksia. Vähäinen uni tai huono nukkuminen voivat lisätä tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Kaikilla on toisinaan ohimenevää unettomuutta, ja se on aivan tavallista. Yölliset havahtumiset ja heräämiset kuuluvat normaaliin nukkumiseen.  Pitkään jatkuva univaje kuitenkin lisää riskiä sairastua muun muassa tyypin 2 diabetekseen. Liian vähäinen uni heikentää sokeriaineenvaihduntaa, hankaloittaa painonhallintaa ja nostaa verenpainetta. Väsyneenä myös terveellisten elintapojen ylläpitäminen voi olla vaikeampaa. 

Löydät lisätietoa uniasioista klikkaamalla kuvassa olevia oransseja infomerkkejä.

Testaa unitietouttasi

Painonhallintatalon Hyvän unen tietovisalla voit kerrata unitietouttasi ja miettiä omaa hyvän unen reseptiäsi.


Unenpuutteen vaikutuksia 

Unenpuutteella ja huonolla nukkumisella on useita negatiivisia terveysvaikutuksia. Unenpuutteen vaikutuksesta muun muassa

  • nälkähormonien pitoisuus nousee ja kylläisyyshormonien laskee eli ruokahalu lisääntyy 
  • mieliteot lisääntyvät, ja vähitellen paino voi nousta 
  • mieliala laskee
  • tarkkaavuus heikkenee 
  • sokeriaineenvaihdunta heikkenee vähentyneen syvän unen seurauksena (insuliiniresistenssi kasvaa) 
  • verenpaine nousee  
  • vastustuskyky heikkenee. 

Unettomuus ongelmana?

Kärsitkö unettomuudesta? Kuuntele Uniliiton Nukutaan -podcast, jonka aiheena on unettomuus (kesto 33:11).

Podcast: Unettomuus (Uniliitto, kesto 33:!1)

Unettomuuden omahoito

Jos kärsit unettomuudesta, saatat löytää apua Mielenterveystalon Unettomuuden omahoito-ohjelmasta.

Katso myös Tyypin 2 diabetesta sairastavan hyvinvointipolulle kootut 10 unenhuoltovinkkiä ja poimi niistä sopivimmat omaan arkeesi!


Uniapnea

Uniapnea on hyvin yleinen sairaus. Sen tyypillisiä oireita ovat voimakas päiväväsymys ja kuorsaaminen. Uniapnea on tärkeä diagnosoida ja hoitaa, koska hoitamattomana se lisää mm. riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. Uniapnean hoidossa elintavoilla ja painonhallinnalla on keskeinen merkitys.

Kuorsausta ja päiväväsymystä?

Kuuntele Uniliiton Nukutaan-podcast, jonka aiheena Uniapnea (kesto 21:32).

Podcast: Uniapnea (Uniliitto, kesto 21:32)

Lähteinä käytetty: Uniliitto, Hengitysliitto