Hyppää sisältöön

Ruokailutottumukset

Tyypin 1 diabetesta sairastavalle syömiseen pätevät samat suositukset kuin kenelle tahansa. Terveellinen syöminen ei ole pelkästään sitä, mitä syöt, vaan ainakin yhtä tärkeää on pohtia, miten ja miksi syöt. Millaiset ruokailutottumukset sinun arjessasi on?

Pohdi hetki itseksesi: 

  • Syötkö kiireessä ja hotkien vai rauhoitatko ruokailutilanteen?  
  • Pureskeletko ruoan huolellisesti ja tunnistatko kylläisyyden?   
  • Syötkö aterian lautaselta pöydän ääressä vai ohimennen leipäpalan ja sitten toisen ja kolmannen?   
  • Syötkö nälän vai tavan vuoksi?  

Ateriarytmi ja annoskoko  

Merkittävä asia verensokerin kannalta on säännöllinen aterioiden rytmitys. Säännöllinen ateriarytmi tukee tasaisen sokeritasapainon ylläpitoa. Se myös helpottaa painonhallintaa hillitsemällä nälän tunnetta ja vähentämällä houkutusta napostella.

Lautasmalli on käyttökelpoinen konsti koostaa aterioita.

Huolehdi ateriarytmistäsi

Kuluttajaliiiton Ateriarytmi-videolta (kesto 2:10) löydät lisätietoa säännöllisen ateriarytmin hyödyistä. 

Video: Ateriarytmi (Kuluttajaliitto, kesto 2:10)

Käytä apuna lautasmallia

Kuluttajaliiton Lautasmalli-videosta (kesto 2:05) poimit vinkit erilaisten aterioiden ja välipalojen koostamiseen lautasmallin mukaisesti.  

Video: Lautasmalli (Kuluttujaliitto, kesto 2:05)

Kasvikset, kuidut, rasva ja suola 

Terveellisen ruokavalion kulmakiviä ovat myös:

  • riittävä määrä kasviksia 
  • kuidun riittävä määrä ja laatu
  • rasvan laatu 
  • maltillinen suolan käyttö. 

Suosi kasviksia

Kuluttajaliiton Lisää kasviksia -videolta (kesto 1:53) löydät vinkkejä kasvisten, marjojen ja hedelmien käytön lisäämiseen.  

Video: Lisää kasviksia (Kuluttujaliitto, kesto 1:53)

Vähennä suolankäyttöä 

Kuluttajaliiton Suolavideolta (kesto 3:20) löydät lisätietoa suositusten mukaisesta suolan käytöstä. 

Video: Suolavideo (Kuluttajaliitto, kesto 3:20)

Ruokakolmio toimii edelleen

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan Terveyttä ruoasta -videolla (kesto 4:00) kerrotaan, miten ruokakolmio toimii hyvän syömisen perustana.  

Video: Terveyttä ruoasta (VRN, kesto 4:00)

Insuliini-hiilihydraatti -palapeli

Tyypin 1 diabetesta sairastavalla syömiseen liittyy oleellisesti hiilihydraattien arviointi. Hiilihydraattipitoisia ruokia ovat esimerkiksi viljatuotteet, hedelmät, marjat, peruna, maitotuotteet sekä sokeripitoiset juotavat. Annosteltavan pikainsuliinin määrän kannalta tärkeintä on hiilihydraattien kokonaismäärä aterialla.

Pikainsuliinin annostelu

Aterialle annosteltavaa pikainsuliinin määrää varten sinun tulee tietää itsellesi sopiva hiilihydraattien ja pikainsuliinin suhde eli se, kuinka paljon insuliinia tarvitset 10 hiilihydraattigrammaa kohti. Tämä suhde on yksilöllinen, ja se voi vaihdella esimerkiksi vuorokauden eri aikoina. Pumppuhoidossa kannattaa hyödyntää annosopasta, joka ehdottaa ateriaa varten annosteltavaa määrää siihen tallennettujen henkilökohtaisten tietojesi pohjalta.

Voit pohtia omaa pikainsuliinin annosteluasi alla olevan kuvan avulla. Löydät lisätietoa aiheista klikkaamalla kuvan oransseja kysymysmerkkejä.


Erilaisia ruokailutottumuksiin liittyviä testejä ja laskureita

Erilaisilla testeillä ja laskureilla voit mm. testata ja tarkastella syömistottumuksiasi tai ruoasta saamaasi suolan määrää ja rasvan laatua. 

Terveyskylän Kuntoutumistalossa on Syötkö sopivasti -omapolku. Ohjelman avulla voit arvioida, syötkö terveytesi kannalta sopivasti.

Diabetesliiton verkkosivuilta löydät vinkkejä terveellisten tuotteiden valinnasta. Löydät sivulta myös tarkistuslistan ruokakauppaan.


Alkoholi 

Alkoholin käytössä diabetesta sairastavalla pätevät samat kohtuukäytön rajat kuin kenellä tahansa. Jos tavoitteena on painon pudotus, kannattaa muistaa, että alkoholista saattaa tulla yllättävän paljon kaloreita.

Insuliinihoidon kanssa alkoholi voi altistaa matalalle verensokerille. Muista myös tarkistaa muun lääkityksen sopivuus alkoholin kanssa.

Omaa alkoholin käyttöäsi voit arvioida Audit-testillä.



Vinkkejä arkeen

Diabetesliitolla on tarjolla uusi Hyvän syömisen -verkkokurssi. Kurssi on omatoiminen ja maksullinen. Se sopii myös henkilöille, joilla on tyypin 1 diabetes. Jos kaipaat vinkkejä terveelliseen syömiseen, saat verkkokurssista lisätietoa Diabetesliiton sivuilta.


Tutustu Diabetesliiton keräämiin resepteihin Diabetes-lehden sähköisessä arkistossa.


Reseptejä terveelliseen ruokavalioon löydät myös Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivustolta. 


Erityisruokavalioihin soveltuvia reseptejä on tarjolla Erimenu-sivuilla.


Lähteinä käytetty: Ruokavirasto, Diabetesliitto, Terveyskirjasto