Hyppää sisältöön

Mieliala ja jaksaminen

Miten voit? Mielen hyvinvointi on voimavara, perusta, joka tukee terveyttä ja toimintakykyä ja auttaa jaksamaan diabeteksen omahoidossa. Mielialan ja jaksamisen ylläpitämiseen ja vahvistamiseen kannattaa aktiivisesti panostaa.

Mielen hyvinvointi rakentuu useista osa-alueista:

Mitä mielenterveys on?

Mieli ry:n videolla kerrotaan muun muassa hyvän mielenterveyden tunnusmerkkejä sekä vinkkejä mielenterveyden vahvistamiseen (kesto 2:14).

Video: Mitä mielenterveys on? (Mieli ry, kesto 2:14)

Diabeteksen vaikutus mielialaan

Pitkäaikaissairauteen sairastuminen ja diabeteksen päivittäinen omahoito siihen liittyvine ajatuksineen voivat kuormittaa mieltäsi. Vahvistamalla oman mielen hyvinvointiasi jaksat sairauden kanssa elämisen arkea paremmin. Sairauteen sopeutuminen on prosessi, jota jokainen työstää eri tavoin ja omaan tahtiinsa.

Diabetes sairautena ei suoraan vaikuta mielialaan ja jaksamiseen, mutta vaihtelevat tai jatkuvasti korkealla olevat verensokerit voivat heikentää jaksamistasi ja tuottaa alavireisyyttä.

Verensokerin hoitaminen on myös mielialan hoitamista.


Hoitoväsymys

Joskus pitkäaikaissairauden kanssa eläminen ja sairauden päivittäinen hoito voi tuntua kuormittavalta. Vastasairastuneena uuden tilanteen läpikäynti ammattilaisen kanssa voi auttaa sopeutumaan uudenlaiseen arkeen. Diabeteksella on verensokerin kautta yhteys myös mielialaan ja masennuksen tuntemuksiin; toisaalta taas alakuloinen mieliala tai henkiset paineet voivat vaikuttaa verensokeriin.

Tukea hoitoväsymykseen

Hoitoväsymyksestä ja mielialasta tai masennuksen tuntemuksista sinun kannattaa keskustella oman diabeteshoitajasi kanssa. Tietoa ja tukea diabeteksen aiheuttamaan hoitoväsymykseen ja masennukseen lsaat myös Terveyskylän Diabetestalosta.


Harjoituksia mielen hyvinvoinnin tueksi 

Mielen hyvinvointia voivat vahvistaa lopulta varsin pienet teot. Harjoittelemalla löydät itsellesi parhaiten sopivat keinot. Niistä kannattaa muodostaa rutiini, joka toistuu arjessa säännöllisesti. Myös terveelliset elintavat tukevat henkistä jaksamistasi. 

Miten mielenterveyttä voi vahvistaa?

Mieli ry:n Mielenterveyttä voi vahvistaa -videolta saat vinkkejä mielenterveyden vahvistamiseen (kesto 1:55).

Video: Mielenterveyttä voi vahvistaa (Mieli ry, kesto 1:55)

Harjoittele rentoutumista

Rentoutumista voit harjoitella Mieli ry:n Rentouttava paikka -harjoituksen avulla (kesto 2:42). 

Kuunnelma: Rentouttava paikka, Mieli ry, kesto 2:42)

Lisää mielen hyvinvointia tukevia harjoitteita löydät 

Sairauteen sopeutumisesta voit lukea Minä voin -sivustolta.

Mielenterveyteen liittyviä oirekyselyitä ja erilaisia omahoito-ohjelmia löydät Mielenterveystalosta

Tämän polun viimeisestä osiosta löydät Tukiverkot-osion. Vertaistuki voi myös olla oiva apu arjen jaksamisen tukena.


Lähteinä käytetty: OivamieliMieli ry