Hyppää sisältöön

Uni

Unella on monia terveysvaikutuksia. Vähäinen uni tai huono nukkuminen voivat lisätä tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Diabetesta sairastavalla huono nukkuminen voi heikentää verensokeritasapainoa ja siten hankaloittaa sairauden hoitoa. Toisaalta taas sekä matalat että korkeat verensokerit yöaikaan voivat heikentää nukkumista ja unen laatua.

Hyvää unta edistävät

  • terveydentilasta huolehtiminen ja sairauksien hoito
  • ravitsemus
  • liikunta
  • nautintoaineiden kohtuukäyttö 
  • säännölliset nukkumisajat 
  • rentoutuminen 
  • sosiaaliset suhteet 
  • harrastukset
  • perheen ja ystävien kanssa vietetty aika 
  • elämän vaikeuksien ja huolien läpikäynti 
  • työn ja levon suhde 
  • työaikajärjestelyt epäsäännöllisiä työaikoja noudattavilla 
  • tarpeettoman unilääkityksen välttäminen. 

Testaa unitietouttasi

Kertaa unitietouttasi ja täytä Painonhallintatalon Hyvän unen tietovisa. Samalla voit miettiä omaa hyvän unen reseptiäsi.


Unettomuus

Diabetesta sairastavalla unettomuus voi vaikuttaa diabetekseen ja diabetes unettomuuteen. Siksi unettomuuden hoito usein parantaakin verensokeritasapainoa. Diabeteksen hyvä hoito puolestaan parantaa unen laatua. Unenpuutteen terveysvaikutuksista voit lukea Diabetesriskissä olevan polulta.

Unettomuus ja elintavat

Uni ja vireystila vaikuttavat kehon energia-aineenvaihduntaan, eli nukkumisella on merkitystä myös painonhallinnan kannalta. Sekä lyhytunisuus (5–6 h) että pitkäunisuus (yli 9 h) nostavat herkästi painoa. Liian vähäinen uni myös heikentää sokeriaineenvaihduntaa ja nostaa verenpainetta. Lisäksi väsyneenä terveellisten elintapojen ylläpito saattaa vaikeutua.  

Ohimenevää unettomuutta on ajoittain kaikilla, tämä on aivan tavallista. Yölliset havahtumiset ja heräämiset kuuluvat normaaliin nukkumiseen.   

Mitä unettomuus on?

Kuuntele Uniliiton Nukutaan -podcast, jonka aiheena on unettomuus (kesto 33:10). 

Podcast: Unettomuus (Uniliitto, kesto 33:10)

Unettomuuden omahoito

Jos tuntuu, että unettomuus pitkittyy ja kärsit unettomuudesta, saatat löytää apua Mielenterveystalon Unettomuuden omahoito-ohjelmasta.


Diabetes-lehden avoimesta arkistosta löytyy useita hyviä diabetesaiheisia artikkeleita. Unesta voit lukea Mikä meitä valvottaa -jutusta.


Unenhuoltovinkkejä

Löydät vinkkejä unenhuoltoon klikkaamalla kuvassa olevia oransseja infomerkkejä.

Pohdi itseksesi, mitä näistä unenhuoltovinkeistä jo käytät arjessasi. Minkä tai mitkä voisit vielä poimia parantamaan omaa unta ja nukkumistasi?


Uniapnea

Uniapnea on hyvin yleinen sairaus. Sen tyypillisiä oireita ovat voimakas päiväväsymys ja kuorsaaminen. Uniapnea on tyypin 2 diabetesta sairastavilla huomattavasti muuta väestöä yleisempää. Uniapnea on tärkeä diagnosoida ja hoitaa, koska hoitamattomana se heikentää verensokeritasapainoa ja lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin. Uniapnean hoidossa elintavoilla ja painonhallinnalla on keskeinen merkitys.

Kuorsaatko tai kärsitkö päiväväsymyksestä?

Kuuntele Uniliiton Nukutaan-podcast uniapneasta (kesto 17:48). 

Podcast: Uniapnea (Uniliitto, kesto 17:48)

Jos epäilet sairastavasi uniapneaa, ota asia puheeksi seuraavalla terveydenhuollon käynnilläsi!


Lähteinä käytetty: UKK-instituutti, Uniliitto, Hengitysliitto